بازاريابي سنتي در برابر بازاريابي ديجيتال: هردو، چراكه نه؟

تجربه‌اي تازه از ديجيتال ماركتينگ و تبليغات اينترنتي

بازاريابي سنتي در برابر بازاريابي ديجيتال: هردو، چراكه نه؟

بازاريابي سنتي

از همان قسمت اول پادكست «سرزمين رسوايي» ساخته جيك برنان، يكي از پادكست‌هاي مورد علاقه من بوده است. اين پادكست هم زمان از بازاريابي سنتي و ديجيتال در كار خود استفاده مي‌كند و توانسته بيش از 100 ميليون دانلود را به دست آورد. سال گذشته اين پادكست در رويداد بوستون گلوب پخش شد، مخاطبان اصلي اين رويداد، افراد 50 تا 69 ساله بودند، كه 48 درصد از آن‌ها را آقايان تشكيل مي‌دادند. اين در حالي است كه مشاهده چنين اعداد و ارقامي در توييتر غيرممكن است و بد نيست بدانيد تنها 24 درصد از مخاطبان اين پادكست در توييتر، بزرگسالان بوده‌اند. سرزمين رسوايي از پس اين آمار متضاد با تركيب بازاريابي سنتي و ديجيتال برآمده است. اطلاعات اين مقاله مكمل مطالب مقاله نوين ماركتينگ با عنوان ” اصول ديجيتال ماركتينگ چيست ” است حتما اين مطلب را هم بخوانيد.

تفاوت‌ها ميان بازاريابي سنتي و ديجيتال بسيار زياد و بنيادي است و در نهايت، نتيجه مقايسه آن‌ها به اين صورت خواهد بود كه نياز شركت شماست كه روش را تعيين مي‌كند. اما وقتي كه شما در حال بررسي استفاده از بازاريابي سنتي يا ديجيتال هستيد، منطقي نيست كه به كارگيري هر دو را هم در نظر بگيريد؟

بازاريابي سنتي چيست؟

هر نوع بازاريابي غيرآنلاين در دسته بازاريابي سنتي قرار مي‌گيرد. به اين معني كه تبليغات چاپي، تلويزيوني، پستي، تلفني و محيطي نظير بيلبوردها بازاريابي سنتي تلقي مي‌شوند. از روزنامه تا راديو، اين شيوه بازاريابي به شما كمك مي‌كند كه به مخاطبان هدف دسترسي پيدا كنيد.

بازاريابي سنتي نه تنها قديمي‌ترين شيوه بازاريابي است بلكه بيشترين ميزان دسترسي به مخاطبان را نيز به همراه دارد. فعالان بازار به اين دليل هنوز هم از اين روش استفاده مي‌كنند كه آن را به كار برده و نتيجه گرفته‌اند. همه ما در معرض بازاريابي سنتي هستيم، فرقي ندارد از طريق تلويزيون باشد يا روزنامه.

بازاريابي سنتي نقشي مهم در دسترسي به مخاطبان محلي دارد. تبليغات فيزيكي را مي‌توان مدت زيادي در دسترس نگه داشت. علاوه بر اين، مخاطباني وجود دارند كه دسترسي سنتي به آن‌ها ساده‌تر از دسترسي آنلاين است.

بازاريابي ديجيتال چيست؟

به طور معكوس، بازاريابي ديجيتال، ديجيتال است! بازاريابي ديجيتال شامل همه‌ روش‌هاي تبليغ آنلاين محصولات نظير تبليغات در رسانه‌هاي اجتماعي، بازاريابي ايميلي و تبليغات كليكي است. با توجه به تغييرات فرهنگي، فناورانه و اجتماعي امروز، بازاريابي ديجيتال بسيار محبوب‌تر از گذشته شده است. توييت‌هاي تبليغاتي، سفرهاي افراد تأثيرگذار و ويدئوهاي صرف غذا نيز مثالي از شيوه و گستردگي بازاريابي ديجيتال است.

هرچه دنيا ديجيتال‌تر مي‌شود، روش بازاريابي ما هم تكامل يافته‌تر مي‌شود. نه تنها بازاريابي ديجيتال از بازاريابي سنتي مقرون به صرفه‌تر است، بلكه راهي صريح‌تر براي ارتباط با مخاطبان هدف در سراسر جهان را ارائه مي‌دهد.

بازاريابي ديجيتال براي كسب و كارهاي امروزي حياتي است. بررسي و خريد آنلاين به روندي طبيعي در زندگي اكثر افراد تبديل شده است. من به شخصه در هفته گذشته از اينترنت براي يافتن رستوران، خريد صندلي و انتخاب دكتر چشم پزشك استفاده كرده‌ام.

با در دست داشتن اين اطلاعات، از كدام روش براي شركت خود استفاده كنيم؟

 بازاريابي سنتي در برابر بازاريابي ديجيتال

بازاريابي سنتي رويكردي است كه در آن بازاريابان مخاطبان و محل‌هاي مناسب براي تبليغات خود را تعيين كرده و با استفاده از ابزارهاي تبليغات آفلاين، نظير تبليغات چاپي، بيلبوردها و يا تبليغات تلويزيوني با آن‌ها تعامل مي‌كنند. بازاريابي ديجيتال به صورت آنلاين انجام مي‌شود و از تبليغات ارگانيك يا سئو يا پولي در رسانه‌هاي اجتماعي يا موتورهاي جستجو در كنار بازاريابي ايميلي، افراد تأثيرگذار و يا ويدئويي استفاده مي‌شود.

چند نقص اصلي در بازاريابي سنتي وجود دارد. نخست اينكه تعامل كسب و كارها با مشتريان پايين است و ارتباط مستقيمي ميان آن‌ها برقرار نيست.

برخي از بازاريابان هم اين روش را غير قابل اعتماد مي‌دانند. تبليغات چاپي قابل اصلاح نيستند. بنابراين اگر عدد تخفيف خود را اشتباه چاپ كنيد، امكان تغيير آن وجود نخواهد داشت.

از سويي ديگر بازاريابي سنتي مي‌تواند گران‌تر باشد. براي مثال، هزينه تبليغات چاپي بين 2 تا 160 هزار دلار است. علاوه بر اين، امكان پيش‌بيني ميزان موفقيت تبليغات وجود ندارد، زيرا محاسبه آن سخت است. تبليغ دهندگان نمي‌توانند ميزان مخاطبان يك روزنامه يا يك برنامه تلويزيوني كه در آن تبليغ مي‌دهند را افزايش دهند و مخاطبان آن‌ها محدود خواهد بود.

با اين حال بازاريابي سنتي هنوز هم روشي قدرتمند و مهم براي فروش برخي از كسب و كارها است. از سويي ديگر بازاريابي ديجيتال هم روشي با ضريب بازگشت سرمايه بالا است. در واقع، اكثر كسب و كارها اذعان دارند كه ميزان نرخ بازگشت سرمايه آن‌ها متأثر از فروش آنلاين آن‌ها است.

به تازگي 50 درصد بازاريان مورد بررسي در يك پژوهش تأييد كرده‌اند كه به نظر آن‌ها به زودي بازاريابي ديجيتال بر بازاريابي سنتي چيزه خواهد شد، زيرا امكان ارتباط مستقيم با مشتريان را فراهم مي‌كند. كسب و كارها مي‌توانند بر رشد مشتريان كنترل كامل داشته باشند و روند پيشرفت نتايج هريك از كارزارهاي تبليغاتي را به صورت زنده دنبال كنند. و البته با استفاده از تبليغات داخلي، مشتريان كسب و كارها را پيدا مي‌كنند، نه برعكس.

البته بازاريابي ديجيتال هم نقايص خاص خودش را دارد. بازاريابي ديجيتال وابسته به فناوري است و گاهي فناوري دچار مشكل مي‌شود؛ وقتي سايت‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي از دسترس خارج مي‌شوند و يك كسب و كار براي معرفي محصولي برنامه ريزي كرده است، تنها راهكار موجود صبر است.

يكي ديگر از مشكلاتي كه سايت‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي با آن‌ها دست به گريبان هستند مسئله امنيت است. از زماني كه اطلاعات حدود 87 ميليون حساب كاربري فيسبوك لو رفت، ساير پلتفرم‌ها سياست‌هاي سخت‌گيرانه‌تري براي حفظ امنيت اطلاعات كاربران خود به كار گرفته‌اند. در سويي ديگر اما كسب و كارها بايد قانون‌مند بودن كار خود را هم در نظر داشته باشند.

هر به‌روزرساني جديد در شبكه‌هاي اجتماعي به معني موضوعي جديد جهت آموختن براي توسعه دهندگان و بازاريان است. آموختن اين موضوعات نياز به زمان و كار مداوم دارد و بر راهبردهاي بازاريابي اثرگذار است.

آيا مي‌توان از هر دو روش به طور همزمان استفاده كرد؟

به طور خلاصه، قطعاً. تفاوت‌هاي اين دو روش موضوعي است كه سال‌هاست مورد بحث بوده و قطعاً تا ساليان ديگر نيز موضوع بحث و جدل خواهد بود. اما فرصت براي استفاده از هر دو راهبرد بازاريابي سنتي و ديجيتال براي شما در دسترس است.

فرض كنيد كه شما به محصول شركتي علاقه‌مند هستيد كه در اينترنت فعال است. كافي است در خبرنامه ايميلي آن‌ها عضو شويد و به طور مداوم با محصولات جديد آن‌ها آشنا شويد. اما اگر شما هم مثل من مادربزرگي داشته باشيد كه آشنايي چنداني با اينترنت ندارد چطور؟ اينجاست كه مي‌توانيد با دريافت همان ايميل‌ها، از طريق پست، اطلاعات لازم را به دست او برسانيد.

آيا تا به حال از بازاريابي سنتي براي تقويت بازاريابي ديجيتال استفاده كرده‌ايد؟ تصور كنيد كه تبليغاتي چاپي در منطقه خود پخش مي‌كنيد كه در آن نوشته‌ايد «براي كسب اطلاعات بيشتر درباره اين فرصت شغلي، از سايت ما بازديد كنيد». به اين ترتيب افراد جوياي كار فرم‌هاي ثبت درخواست خود را پر مي‌كنند و براي آشنايي بيشتر با شغل‌هاي در دسترس، از سايت شما بازديد خواهند كرد.

سؤال شما نبايد اين باشد كه «بازاريابي ديجيتال يا بازاريابي ديجيتال؟» بلكه بايد بپرسيد «چگونه از هر دو روش براي فروش بيشتر استفاده كنيم؟» البته برخي از كسب و كارها ممكن است تنها با يك روش سود لازم را به دست آوردند اما در كل، استفاده همزمان از هر دو روش مي‌تواند نتايج خوبي براي كسب و كار شما به ارمغان بياورد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.