تغييرات گوگل در قوانين لينك نوفالو

تجربه‌اي تازه از ديجيتال ماركتينگ و تبليغات اينترنتي

تغييرات گوگل در قوانين لينك نوفالو

در اين مقاله هفت خبر جديد در حوزه تبليغات آنلاين را با هم مرور مي‌كنيم. خبرهايي نظير تغييرات گوگل در قوانين لينك نوفالو، تست پرداخت وجه در اپليكيشن فيس‌بوك، ممنوع اعلام كردن تبليغات درمان‌هاي تجربي پزشكي توسط گوگل، ادغام گوگل اكسپرس با گوگل شاپينگ و… كه دانستن آنها براي هر كسي كه در حوزه ديجيتال ماركتينگ فعاليت دارد ضروري است.

تغييرات گوگل در قوانين لينك نوفالو

1. تغييرات گوگل در قوانين لينك نوفالو

گوگل به منظور تشخيص بهتر لينك‌ها و شناخت لينك‌هاي غيرطبيعي، مشخصه‌هاي جديدي براي لينك‌هاي نوفالو تعريف كرده است. لينك نوفالو به موتورهاي جست‌وجو اعلام مي‌كند كه لينك مورد نظر را دنبال نكنند. بنابراين شما مي‌توانيد به سايت‌هاي ديگر لينك دهيد در حالي كه به اعتبار سايتتان خدشه‌اي وارد نشود. اما حالا گوگل با دو مشخصه (Attribute) جديد براي تگ‌هاي لينك، sponsored و ugc انواع لينك‌هاي نوفالو را گسترش داده است.

  • Sponsored: نشان دهنده اين است كه لينك داخل صفحه به عنوان بخشي از يك تبليغ، معرفي اسپانسر يا ديگر قراردادهاي مشابه ايجاد شده است.
  • Ugc: مخفف (User-generated content) نشان دهنده اين است كه لينك از سوي كاربران در محتواي توليدشده توسط آنها ايجاد شده است. براي مثال مي‌توان به لينك‌هاي داخل بخش نظرات وبلاگ و انجمن‌ها اشاره كرد.

در سال 2005 براي مقابله با كامنت اسپم لينك نوفالو راه‌اندازي شد و مدت‌هاست توسط صاحبان وب سايت‌ها و سئو به كار رفته است تا نشان دهد لينك‌هاي خاص به معناي تاييد محتواي ناشر نيستند. بر اين اساس گوگل هنگام رتبه‌بندي نتايج جست‌وجوي ارگانيك لينك‌هاي نوفالو را ناديده مي‌گيرد.

 

تغييرات گوگل در قوانين لينك نوفالو

براي يافتن لينك‌هاي نوفالو در صفحه مي‌توانيد از عملكرد Inspect در كروم استفاده كنيد.

Danny Sullivan  و Gary Illyes مديران ارشد گوگل توضيح مي‌دهند كه توانايي گوگل در ارزيابي خصوصيات لينك‌ها به عنوان مثال anchor text يا همان كلمات موجود در يك لينك باعث مي‌شود موتورهاي جست‌وجو موضوع فعاليت سايت مورد نظر را بهتر بشناسند. به عبارت ديگر با وجود ويژگي نوفالو گوگل نمي‌تواند اطلاعات زيادي جمع‌آوري كند. با استفاده از اين دو ويژگي جديد شما مي‌توانيد لينك را نوفالو كنيد در حالي كه به گوگل اجازه مي‌دهيد تا اطلاعات مورد نظر خود را جمع‌آوري كند.

با استفاده از اين دو ويژگي در لينك نوفالو سيگنالي به موتورهاي جست‌وجو ارسال مي‌شود تا اين لينك را در فرآيند امتيازدهي در نظر نگيرد. البته لينك‌هايي كه اين دو مشخصه را دارند كاملا ناديده گرفته نمي‌شوند زيرا گوگل معتقد است لينك‌ها داراي اطلاعات ارزشمندي هستند و به موتور جست‌وجو كمك مي‌كنند دقت خود را افزايش بدهد. براي مثال anchor text يا همان كلمه‌اي كه به صفحه ديگر لينك شده است كمك مي‌كند محتواي صفحه مقصد بهتر درك شود. بنابراين صاحب يك سايت با لحاظ كردن اين مشخصه‌ها در لينك نوفالو مي‌تواند تمايل يا عدم تمايل خود را براي در نظر گرفتن يك لينك در سيستم امتيازدهي اين موتور جست‌وجو مشخص كند. 

بر اساس آنچه گوگل گفته است نيازي به تغيير لينك‌هاي نوفالو نيست و آنها مي‌توانند همچنان براي نشان دادن لينك‌هاي تبليغاتي مورد استفاده قرار بگيرند. اما طبق نظر گوگل بهتر است مشخصه sponsored به جاي نوفالو استفاده شود.

2. فيس‌بوك پرداخت در اپ را آزمايش مي‌كند

فيس‌بوك در حال آزمايش يك ويژگي جديد پرداخت وجه براي تبليغات پوياست و اين امكان را براي كاربران فراهم مي‌كند تا بتوانند محصولي را كه از طريق يك آگهي پويا پيدا كرده‌اند بدون اينكه از برنامه فيس‌بوك خارج شوند، در همان صفحه خريداري كنند. بر اساس گفته فيس‌بوك در اين آزمايش تعداد كمي از تبليغ‌كنندگان حضور دارند اما فيس‌بوك فاش نكرده است چه كسي به پرداخت در اپ دسترسي دارد يا دليل انتخاب آنها براي اين آزمايش چيست.

تغييرات گوگل در قوانين لينك نوفالو

پرداخت در اپ فيس‌بوك

تبليغات پويا به اين منظور ساخته شده‌اند تا تلاش‌هاي فيس‌بوك براي ريماركتينگ را شخصي‌تر و موثرتر جلوه دهند. هنگامي كه آگهي پوياي شما به يك كاربر نمايش داده مي‌شود، فيس‌بوك به طور خودكار محصولات يا پيشنهادات تبليغ‌شده را مطابق با رفتار قبلي كاربر در وب سايت يا اپ شما بهينه مي‌كند. اگر كاربر علاقه خاصي به تعداد انگشت‌شماري از محصولات ويژه نشان داده است، فيس‌بوك تبليغات شما را به صورت پويا به‌روز مي‌كند تا آن محصولات را برجسته كند.

حالا كه كاربران فرصت دارند بدون ترك برنامه فيس‌بوك اقدام به خريد كنند بايد اثربخشي تبليغات پويا بهبود يابد. كارشناسان حدس مي‌زنند فيس‌بوك در سال آينده امكان پرداخت درون اپ را در اختيار همه تبليغ‌كنندگان قرار دهد.

هم‌زمان فيس‌بوك در حال گسترش تست پرداخت در اپ در اينستاگرام است. اين ويژگي در حال حاضر در اختيار گروه كوچكي از برندهاي مطرح است. از ابتداي راه‌اندازي اين ويژگي، پرداخت در اينستاگرام در اوايل سال جاري فقط براي پست‌هاي ارگانيك در دسترس بوده است. اكنون فيس‌بوك به برندها اجازه مي‌دهد تا آن پست‌هاي ارگانيك را به تبليغات تبديل كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.