چگونه از بازاريابي اطلاعاتي براي كمك به مخاطبان خود استفاده كنيم؟

تجربه‌اي تازه از ديجيتال ماركتينگ و تبليغات اينترنتي

چگونه از بازاريابي اطلاعاتي براي كمك به مخاطبان خود استفاده كنيم؟

بازاريابي اطلاعاتي

اگر مطمئن نيستيد كه بازاريابي اطلاعاتي چيست و يا نمي‌دانيد چگونه مي‌توانيد از اين نوع بازاريابي براي اهداف بازاريابي كسب‌وكار خود استفاده كنيد با ما در اين مقاله همراه باشيد. ابتدا با بازاريابي اطلاعاتي آشنا مي‌شويم و در ادامه شش نمونه از بازاريابي اطلاعاتي را كه در كسب‌وكارهاي بزرگ به كار گرفته شده است با هم مرور مي‌كنيم.

بازاريابي اطلاعاتي چيست؟

بازاريابي اطلاعاتي جزئيات مربوط به يك محصول يا خدمات را نشان مي‌دهد. به عبارت ساده‌تر اصول اوليه از جمله چگونگي مقاومت شما در برابر رقبا و تلاش موثر براي حضور در بازار، جايي كه محصول شما به فروش مي‌رسد و ويژگي‌هاي اصلي محصول شما را به مخاطبان برندتان مي‌آموزد.

به بازاريابي اطلاعاتي به عنوان ابزاري براي نشان دادن مشخصات يك محصول فكر كنيد. دقيقا مانند كاري كه مك دونالد در دهه هفتاد براي تبليغات ساندويچ‌هاي بيگ مك انجام داد. ساندويچ بيگ مك كه به عنوان نماد مك دونالد شناخته مي‌شود از دو تكه گوشت، كاهو، پنير آمريكايي، سس مخصوص، خيارشور و پياز به همراه نان كنجدي درست مي‌شود. جزئيات واقعي محصول در بازاريابي اطلاعاتي به مخاطبان ارائه مي‌شود.

به احتمال زياد حتي اگر اصطلاح بازاريابي اطلاعاتي را هرگز نشنيده باشيد اما قبلا با آن سروكار داشته‌ايد. كتاب‌هاي الكترونيكي، ويدئوهاي آموزشي، وبلاگ‌ها و بروشورها نوعي از بازاريابي اطلاعاتي هستند زيرا توضيح دقيقي درباره يك سرويس يا محصول ارائه مي‌دهند و بر وجه تمايز اين محصول نسبت به ساير محصولات يا خدمات موجود در صنعت تاكيد مي‌كنند.

با اين روش بازاريابي مخاطبان ديگر وب‌سايت شما را ترك نخواهند كرد زيرا به هر آنچه بايد درباره محصول يا خدمات شما بدانند دسترسي دارند. اين روش به ويژه براي محصولاتي نظير تلفن يا خودرو كه مشخصات زيادي دارند مفيد و كاربردي است.

بازاريابي اطلاعاتي

بازاريابي اطلاعاتي

به عنوان مثال اين تبليغ از شركت قهوه‌ساز Keurig را در نظر بگيريد. وب‌سايت Keurig با ارائه مشخصات و جزئيات قابل مقايسه براي كارخانه‌هاي خود و همچنين اطلاعات درباره محصولات آنها نظير غلاف قهوه K-Cup از بازاريابي اطلاعاتي بهره مي‌برد.

Keurig با گفتن اينكه چگونه كار مي‌كند و چرا شما آن را دوست داريد تاثير به ياد ماندني و ماندگاري بر افرادي مي‌گذارد كه به دنبال جايگزيني براي دستگاه قهوه‌ساز هستند. علاوه بر اين از آنجا كه Keurig اين اطلاعات را به طور مستقيم در وب‌سايت خود ارائه مي‌دهد مشتريان بالقوه براي به دست آوردن اطلاعات درباره K-Cupها يا مقايسه اين محصول با محصولات رقبا نيازي به جست‌وجو در گوگل ندارند.

در ادامه چند نمونه ديگر از بازاريابي اطلاعاتي را با هم مرور مي‌كنيم.

نمونه‌هايي براي بازاريابي اطلاعاتي

1. اينفوگرافيك HubSpot

بازاريابي اطلاعاتي

اينفوگرافيك HubSpot

اين اينفوگرافيك جزئياتي درباره چگونگي دستيابي مشتريان به بازاريابي را نشان مي‌دهد و كپشن نيز به در اولويت قرار داشتن مشتريان اشاره دارد. به عبارت ديگر اطلاعاتي درباره مفيد و كاربردي بودن CRM هاب‌اسپات ارائه مي‌كند.

2.اينفوگرافيك Yelp

«وقتي افراد نياز به كمك حرفه‌اي در خانه‌هاي خود دارند به يلپ سر مي‌زنند تا انواع سرويس‌هاي مربوط به منطقه محلي خود را جست‌وجو كنند. آيا در شهر خود يك سرويس خانگي محبوب داريد؟ داستان يلپ خود را براي ما بازگو كنيد! https://t.co/QW6C6tmWcB#Yelp15 pic.twitter.com/K4b2GKn1Nz»

يلپ براي ايجاد اين اينفوگرافيك درخشان تحقيقات بازار و مشخصات كاربر را در اختيار گرفته است. اين تصوير به مخاطبان در آمريكا دسته‌هاي يلپ را نشان مي‌دهد كه ممكن است بر اساس «محبوب‌ترين دسته‌ها» در هر ايالت وجود نداشته باشند. در نهايت اين يك آموزش پنهان درباره نحوه استفاده از يلپ براي به حداكثر رساندن خريدهاي شماست.

شما هم مي‌توانيد از اينفوگرافيك استفاده كنيد تا بخش بزرگي از داده‌ها را به آساني در اختيار مخاطباني كه تمايل به محتواي تصويري دارند قرار دهيد. اگر به دنبال روش جديدي براي ارائه اطلاعات به جز گيف اينستاگرام هستيد چرا اينفوگرافيك را امتحان نمي‌كنيد؟

3. مشخصات وب‌سايت Cars.com

وب‌سايت مشهور خريد خودرو Cars.com مانند مثال قهوه‌ساز Keurig تمام جزئيات را در وب‌سايت خود در اختيار مشتريان قرار مي‌دهد به طوري كه ديگر نيازي به جست‌وجوي اضافي ندارند. اين وب‌سايت اطلاعات زيادي درباره خودرو در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد تا ديگر نياز نباشد يك ميليون صفحه ديگر درباره خودرو جست‌وجو شود.

بازاريابي اطلاعاتي

Cars.com

از آنجايي كه خريد خودرو انتخاب بسيار مهمي است وب‌سايت‌هاي مربوط به خودرو از ارائه تمامي مشخصاتي كه خريداران به آن نياز دارند در سايت خود بسيار سود مي‌برند. اگر در حال بازاريابي محصولاتي هستيد كه خريد بزرگي محسوب مي‌شوند داشتن مشخصات كامل آن محصول در وب‌سايت شما ممكن است ايده خوبي باشد.

4. ويدئوهاي Tasty

بازاريابي اطلاعاتي

ويدئوهاي Tasty

اين ويژگي تجاري محبوب‌ترين توليدكنندگان محتوا Tasty يعني Alix  و Rie است كه هم برنامه‌هاي Tasty را تهيه مي‌كنند و هم فيلم‌هايي درباره فعاليت‌هاي روزانه خود در دفتر كار مي‌سازند. وقتي طرفداران Alix  و Rie آنها را در صفحه يوتيوب مي‌بينند به احتمال زياد بلافاصله براي تماشاي فيلم كليك مي‌كنند.

علاوه بر اين، Tasty مشخصات محصول را به روش نسبي ارائه مي‌كند. Alix  به جاي اينكه بگويد «اين يك تابه نچسب است» مي‌گويد «من يك سس چسبناك را در اين تابه درست كردم ولي به راحتي از آن جدا شد». اين يك نمونه از بازاريابي اطلاعاتي است كه خوشايندتر به نظر مي‌رسد.

به ياد داشته باشيد نكته مهم بازاريابي اطلاعاتي اين است كه به مخاطبان شما در جست‌وجو و دستيابي به اطلاعات مورد نظرشان درباره محصول يا خدمات شما كمك كند. براي مثال اگر كسي بخواهد بداند K-Cups چگونه كار مي‌كند اما Keurig اين اطلاعات را در سايتش ارائه نكرده باشد ممكن است از خريد محصول صرف‌نظر كند، مخصوصا اگر قبلا درباره آن نشنيده باشد و با آن اصلا آشنا نباشد.

5. ويدئو سايه چشم Colourpop

بازاريابي اطلاعاتي

Colourpop

چه راهي بهتر از ارائه ويدئوي آموزشي براي عرضه يك محصول سراغ داريد؟ ويدئويي كه برند لوازم آرايشي Colourpop تهيه كرده كاملا از بازاريابي اطلاعاتي بهره برده است. در اين ويدئو اكثر رنگ‌هاي پالت جديد سايه چشم اين برند مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

از اين طريق خريداران درباره چگونگي به نظر رسيدن رنگ‌ها و نحوه سايه زدن چشم آموزش مي‌بينند. علاوه بر اين با ساير محصولات آرايشي مرتبط با اين پالت سايه نيز آشنا مي‌شوند.

6. ويدئوي طراحي لوگو با Adobe

«با اين آموزش ساده دو دقيقه‌اي، لوگوي متحرك خود را در #AfterEffects  ايجاد كنيد. pic.twitter.com/HN2FLcKUib»

فعاليت Adobe در بازاريابي اطلاعاتي در قالب آموزش طراحي لوگو ارائه مي‌شود. با استفاده از اين فيلم مشتريان و مخاطبان Adobe مي‌توانند نحوه استفاده از نرم‌افزار Adobe را براي طراحي و ساخت يك لوگو بياموزند.

اين فيلم كوتاه و تاثيرگذار قابليت‌هاي فوق‌العاده Adobe را نشان مي‌دهد. طول فيلم در اينجا مولفه مهمي محسوب مي‌شود زيرا نشان مي‌دهد ساختن يك لوگو مي‌تواند بسيار راحت و مقرون‌به‌صرفه باشد.

براي كمپين بعدي خود به اين فكر كنيد كه چگونه مي‌توانيد درباره محصول خود به مخاطبانتان آموزش دهيد.

توجه به علاقه مخاطبان، مولفه مهم هر استراتژي بازاريابي اطلاعاتي است. اگر بازاريابي در نظر گرفته شده با محصولتان ارتباطي نداشته باشد مورد توجه مخاطب نيز قرار نخواهد گرفت. با در نظر گرفتن اين نكته تاكتيك‌هاي بعدي بازاريابي اطلاعاتي شما عملكرد درخشاني خواهند داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.